Popis

Řídnutí kostní tkáně = osteoporóza

Příznaky:
Bolesti zad, snadná lomivost kostí (nejčastěji kompresivní zlomeniny obratlů páteře, zlomeniny kyčle a zápěstí), zmenšení tělesné výšky (až o 20 cm), zmenšená pohyblivost hrudního koše a páteře,vytvoření hrbu (kyfóza)

Příčiny

  • Věk
  • Menopauza (přechod)
  • Nedostatek pohybu
  • Podvýživa

    Sekundární osteoporóza - příčinou je jiné onemocnění, často hormonální soustavy (např. štítné žlázy) nebo dlouhodobá imobilizace

  • Těžké kuřáctví nebo alkoholismus
  • Léčba steroidními hormony
  • Dlouhodobá léčba thyroxinem
  • Porucha zažívání, která vede ke špatné absorbci látek z potravy
  • Nedostatečný přísun skeletotvorných prvků do organismu (vápník, vitamín D)
  • Přebytek bílkovin ve stravě, zejména živočišných zmenšuje absorbci vápníku a má za následek i odčerpávání vápníku z kostí, zubů a páteře.
  • Kyselinotvorná strava (maso, sýry, vejce, bílá mouka, bílý cukr, sladkosti, Coca-cola apod.)-na zneutralizování kyselin potřebuje krev zásadité látky - vápník, draslík, železo, které pokud nejsou v dostatečné míře obsaženy v potravě, začnou být odebírány ze zubů, kostí a páteře.

    Příznaky

    Diagnóza:
    Rentgen a krevní rozbor (kvůli vyloučení jiného onemocnění)

    Komplikace

  • Časté zlomeniny
  • Závažná zlomenina krčku stehenní kosti
  • Onemocnění páteře může vyústit v poškození míšních nervů
  • Nadměrné zakřivení páteře může vést ke vzniku dýchacích potíží

    Klasická léčba

  • Tělesná aktivita
  • Vápník a vitamín D
  • V pokročilých případech léky zastavující další ubývání tkáně

Hormonální doplňková léčba žen trpících potížemi v menopauze (estrogeny)

 

Přírodní a doplňková léčba

Strava:

  • Vylučte co nejvíc kyselinotvorných potravin (maso, uzenina, sladkosti, instantní výrobky, bílé pečivo, káva, džusy, Coca-cola…)
  • Omezte konzumaci mandlí, chřestu, kešu oříšků, rebarbory a špenátu. Obsahují vysoký obsah kyseliny šťavelové, která blokuje vstřebávání vápníku.
  • Jezte celá rozdrcená zrna pšenice, pohanky, žita, ovsa, krup.
  • Konzumujte velké množství zeleniny - listové, plodové i kořenové.
  • Výborným zdrojem minerálních látek je sezam, sója, fazole, ořechy, lněná, slunečnicová a dýňová semínka.
  • Velkým zdrojem vápníku je mák, dále brokolice, většina tmavě zelené listové zeleniny, melasa, tofu, pšeničné klíčky, losos,sardinky, škeble.
  • Do jídelníčku zařaďte česnek a cibuli. Tyto potraviny obsahují síru, která je potřebná pro zdravé kosti. Z
  • mléčných výrobků jsou nejlepší zakysané výrobky, živé jogurty a tvaroh.
  • K solení používejte nerafinovanou mořskou sůl.
  • Vyhněte se nadměrné konzumaci alkoholu.

    Šťávy:

  • Denně pijte 3dcl mrkvové a 2dcl celerové šťávy

Ráno po probuzení šťávu z jednoho citrónu rozmíchanou v teplé vodě.
 

Čaje:
Pijte čaje s obsahem skeletotvorných látek:
Ráno a večer pijte směs z přesličky rolní a kopřivy dvoudomé (1 polévková lžíce směsi se vaří 25 minut v 5dcl vody)
Minerální vody nejsou vhodné, protože obsahují špatně využitelný vápník.

Obklady:
Na nejvíce odvápněná místa přikládejte na noc obklady z malého množství rozvařených kořenů kostivalu lékařského

Koupele:
2-3 krát týdně si udělejte koupel z ovesné slámy, přesličky rolní a kostivalu lékařského

Regenerační krém:
Artrin - používejte pravidelně na bolestivá místa

Režim:
Vyhýbejte se stresu, který vyčerpává váš organismus o skeletotvorné látky.

Potravinové doplňky:

Reklama

Reklama