LMD - lehká mozková dysfunkce

Popis

Souhrnné označení pro celou řadu projevů dítěte na bázi strukturálních změn CNS, jež se odchylují od běžné normy, a jeví se jako nezvyklé a zvláštní (nápadně nerovnoměrný vývoj intelektových schopností, nápadnosti a poruchy v dynamice psychických procesů, hyperaktivita až hypoaktivita, nesoustředěnost, malá vytrvalost, impulsivita, překotnost, výkyvy nálad a duševní výkonnosti, tělesná neobratnost, poruchy vnímání aj.), synonymem je též výraz “lehká dětská encefalopatie - LDE“ či specifické poruchy učení a chování (SPUCH).
Současný moderní název je ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder - hyperaktivita spojená s poruchou pozornost, též je možno se setkat s názvem ADD - (Attention Deficit Disorders) - poruchy pozornosti.

Příčiny

  • genetické vlivy
  • obtíže matky v těhotenství
  • těžké porody
  • bezvědomí dítěte v raném dětství
  • traumata
  • vliv stravy - potraviny, které mohou přispívat k hyperaktivitě, únavě a poruchám chování a reaktivity dětí: potraviny s obsahem barviv a umělých ochucovadel ( používají se jich tisíce a většina z nich je vyráběno z uhelného dehtu), běžné potravinové přísady (v chemicky upravených ovocných šťávách, čokoládě, upravených vločkách a podobně), pamlsky (zákusky, zmrzlina, oříšky, mléko), těžko stravitelná jídla, jako jsou vajíčka či mléko, nadmíra jednoduchých cukrů (dorty, bonbóny, čokoláda, zmrzlina, sušenky)

    Příznaky

  • poruchy pozornosti
  • hyperaktivita - (ne vždy však hyperaktivita dětí znamená diagnózu ranné mozkové dysfunkce, hyperaktivita dětí může být podmíněna sociálním prostředím, touhou po pozornosti, může se jednat pouze o poruchu chování či o temperamentový rys

    Komplikace

    Pokud se LMD nevěnuje pozornost může vést k neurotizaci dítěte, depresím, antisociálnímu chování v dospívání a dospělosti, k problémům s alkoholem a drogami

    Klasická léčba

    I. Farmakoterapie a) Nootropika (“výživa mozku“) - zvětšují průtok krve mozkovými cév - přivádějí tak nervovým buňkám větší přísun kyslíku a glukózy
  • Piracetam
  • Encefabol
  • Enerbol
    b) Psychostimulancie - např. Ritalin - tlumí příznaky nedostatečné aktivace CNS, jako je nepozornost a hyperaktivita
    Nevýhody: vedou u dětí k útlumu růstového hormonu, a tedy nižšímu tělesnému vzrůstu a váze (ve srovnání s vrstevníky), mají vedlejší účinky a riziko návyku, jejich účinek není trvalý
    c) Thymoleptika (antidepresiva) - podporují vyšší hladinu serotoninu, neurotransmiteru zajišťujícího duševní pohodu a tlumí příznaky hyperaktivity (Deprex, Prozac, Seropram)

    II. EEG-biofeedback - je vysoce specifická metoda pro posílení žádoucí aktivace nervové soustavy, především pro trénink pozornosti a soustředění, sebeovládání a sebekázně (zklidnění impulzivity a hyperaktivity), zlepšení výkonu intelektu, jedná se o sebe-učení mozku pomocí tzv. biologické zpětné vazby. Když mozek dostává okamžitou zprávu o “rozladění“ svých mozkových vln, může se naučit, jak je uvést do souladu.
    Průběh: Elektrody přilepené na hlavě snímají mozkové vlny. Průběh mozkových vln před sebou vidí klient na obrazovce “přeložený“ do podoby video hry, kterou hraje pouze silou své myšlenky - ryzí vůlí, bez klávesnice nebo myši. “Hru“ ovládá jen činností svého mozku. Když narůstá aktivita mozku v žádoucím pásmu mozkových vln, je hráč odměňován úspěšnými výsledky. Vzrůstá-li aktivita v nežádoucím pásmu, úspěch ve hře mizí. Mozek postupně reaguje na motivační vodítka, které mu počítač poskytne tím, že ho odměňuje za dobré výsledky ve hře. Tak se v mozku rozvíjí proces učení nových, vhodnějších frekvencí mozkových vln: jde o práci mozku na sobě samotném

    III. Poradenské nápravné postupy Pro různé dysfunkce jsou specifické postupy:
  • vady řeči - logopedie
  • poruchy chování - úprava režimu, modifikace chování k dítěti, autogenní trénink
  • poruchy učení - speciální nápravné postupy
    Konzultujte možnosti nápravných postupů s odborníky v pedagogicko-psychologické poradně.

    Přírodní a doplňková léčba

    Doplňková léčba:
    Zdravá výživa: vynechat ze stravy: sladkosti, polotovary, instantní výrobky, sladké limonády a všechny další upravované potraviny s přemírou přidávaných barviv a ochucovadel
    do stravy dítěte zařadit: ovoce, zeleninu, celozrnné obiloviny, obilné klíčky (zdroje B vitamínů), luštěniny (sója je významným zdrojem lecitinu)

    Potravinové doplňky, vitamíny a minerály:
    ginkgo biloba (jinan dvojlaločnatý) - zvětšuje průtok krve mozkovými cév, přivádí tak nervovým buňkám větší přísun kyslíku a glukózy
    hořčíkk, vápník - jsou pro funkce nervových buněk nezbytné
    B complex - důležitý pro správné fungování nervového systému
    Lecitin - zlepšuje paměť

    Aromaterapie

    Jóga

    Psychovolkmeny

    Kineziologie

    Konstituční homeopatie

    PREVENCE

    I. Prevence dopadů LMD na dítě
    V předškolním věku:
    důležité včasné rozpoznání LMD, logopedie, odklad školní docházky
    Ve škole a doma:
  • pomoci dítěti být úspěšné alespoň v něčem (hledat kladné stránky, vyzdvihovat specifické schopnosti...)
  • pověřovat dítě různými úkoly (aby pocítilo svůj význam, úspěch, potřebnost...)
  • pomoci mu nalézt své místo v kolektivu (zvyšovat jeho prestiž, nepoukazovat na jeho zvláštnosti)
  • pomoci mu uvědomit si sebe sama
  • mít na mysli, že odměna “zpevňuje“ správné formy chování, nešetřit proto pochvalou za maličkosti (i za udržení pozornosti)
  • oceňovat snahu dítěte (i při ne zcela povedeném výsledku)
  • stavět před dítě krátkodobé cíle
  • má-li žák výukové obtíže, bývá užitečné prověřovat jeho znalosti individuálně (mimo třídní atmosféru plnou rušivých podnětů)
  • šetřit poznámkami ve škole
  • poskytovat dítěti dostatek lásky
  • je důležité sledovat únavu a pozornost v průběhu vyučování - umožnit dítěti změnit činnost, počítat se zvyšující se unavitelností v průběhu vyučovacích hodin a dne (znalosti prověřujme raději na počátku dne ...)

    II. Prenatální prevence

    tzv. prenatální učení - metoda specifické stimulace plodu v průběhu těhotenství. Přesnou zvukovou stimulací jsou nervové buňky nenarozeného dítěte aktivovány, čímž je posilováno zrání mozkové aktivity. Takto stimulované děti se dle výzkumné studie rodí bez pláče, s otevřenýma očima a náznakem úsměvu, mají větší porodní váhu a délku. Začínají dříve mluvit a chodit než jejich vrstevníci. V 5-6 letech měly inteligenční kvocient v rozsahu 120 - 150 bodů.
    Výživa matky: V těhotenství je nutná správná a zodpovědná životospráva. Zvýšený příjem vitaminů, zejména C, B, dostatečný příjem minerálů, z nichž na prvním místě je vápník, který je nezbytný ke stavbě kostí a pro funkce nervosvalového systému.

    III. Vhodná strava dítěte po narození vynechat ze stravy: sladkosti, polotovary, instantní výrobky, sladké limonády a všechny další upravované potraviny s přemírou přidávaných barviv a ochucovadel
    do stravy dítěte zařadit: ovoce, zeleninu, celozrnné obiloviny, obilné klíčky (zdroje B vitamínů), luštěniny (sója je významným zdrojem lecitinu)

    PROGNÓZA:
    - Jedna třetina LMD “dozraje“: centrální nervový systém sice dospívá později, ale bez následků.
    - Druhá třetina se takzvaně kompenzuje: Vnější známky mohou z jednání člověka vymizet, i když se neurofyziologický obraz nezmění. Např. dyslektik se naučí číst, ale když dostane za úkol číst při EEG vyšetření, objeví se charakteristické zpomalení mozkové činnosti těžkou úlohou (výzkumy neurologa prof. Fabera). Kompenzace však může selhat vlivem stresu.
    - Třetí třetina LMD ani nedozraje, ani nekompenzuje. Tato skupina má obvykle i problémy sociální.